Films en Series

Recensie ‘Een meisje met gesloten ogen’

Rijzende ster Mijn Kim onthult haar eerste hoofdrol sinds ze uitkwam in de prestigieuze dramaserie van AppleTV+ Pachinkohet spelen van een jonge vrouw die ervan wordt beschuldigd een bestsellerauteur te hebben vermoord in het speelfilmdebuut van Chun Sun-young Een meisje met gesloten ogen. Première op de Busan International Film Festival, de draad ontrolt zich als een gepolijste misdaadthriller, ondersteund door een reeks sterke optredens, niet in de laatste plaats van Kim en Choi Hee-seo, maar uiteindelijk in de steek gelaten door een enorm onwaarschijnlijk plot.

Gelegen in het provinciale berggebied Hongcheon in Zuid-Korea, Een meisje met gesloten ogen begint als een jonge vrouw die zichzelf Min-ju (Kim) noemt, wordt betrapt, met een rokend pistool letterlijk in de hand, staande boven het bebloede lijk van de gevierde schrijver Jeong Sang-woo (Lee Ki-woo). Ze wordt meegenomen voor ondervraging en beweert dat Jeong verantwoordelijk was voor een onopgeloste ontvoeringszaak van twintig jaar eerder, die als inspiratiebron dient voor zijn succesvolle roman. Ze onthult ook dat ze eigenlijk Lee In-seon is, het jonge meisje dat centraal stond in de ontvoering, maar zal het alleen verder uitleggen aan haar voormalige klasgenoot Park Min-ju (Choi), een rechercheur bij de politie van Seoul die onlangs de krantenkoppen haalde. voor het fluiten van haar superieuren.

Park keert met tegenzin terug naar huis voor een gesprek met haar vervreemde vriendin, en al snel vertroebelt een stoet van geheimen, zowel uit het verleden als het heden, de wateren van hun relatie en gooit alles met betrekking tot deze schijnbaar open en gesloten zaak uit het raam. . Wat de verwarring nog groter maakt, is dat de uitgever van Jeong het voortouw neemt in de groeiende publieke onrust en snelle gerechtigheid eist voor de dode beroemdheid, en Lee’s snelle veroordeling voor zijn moord.

Een meisje met gesloten ogen draagt ​​zijn talrijke filmische invloeden trots op zijn mouw, bijna als een ereteken. Bong Joon Ho’s Herinneringen aan moord is een voor de hand liggende toetssteen voor het centrale uitgangspunt van de verfijnde stadsagent die te kampen heeft met de meer achterlijke benadering van de wetshandhaving in kleine steden. Jung Byunggil Bekentenis van moordwaarin een seriemoordenaar een boek publiceert gebaseerd op zijn eigen misdaden, werpt een even lange schaduw over Chuns werk. Die van Stephen King Mis en die van Frances Hodgson Burnett De geheime tuin worden ook enthousiast op naam gecontroleerd.

Hollywoodfilms variërend van De stilte van de lammeren naar De gebruikelijke verdachten op speelse wijze de talrijke ondervragingssequenties tussen de centrale protagonisten informeren, terwijl Chun zelfverzekerd de spanning opvoert door een aantal ogenschijnlijk plausibele uitkomsten om strijd te laten strijden.

In de tweede helft begint het mysterie echter al snel te ontrafelen, wanneer een reeks valse afleidingsmanoeuvres wordt geïntroduceerd, en verbindingen na draai worden gedraaid, waardoor veel van het veelbelovende werk dat tijdens het eerste uur van de film is vastgelegd, ongedaan wordt gemaakt; waardoor het in een duikvlucht van logische incoherentie terechtkomt waarvan het nooit meer herstelt.

Hoewel de resolutie van de film daarom enigszins onbevredigend is, Een meisje met gesloten ogen is zeker niet zonder verdienste. Chun regisseert met zelfverzekerde hand en ensceneert een reeks strak vormgegeven decorstukken en stare-downs die op bewonderenswaardige wijze sterker materiaal zouden dienen. Op dezelfde manier zijn de prestaties uniform uitstekend.

In PachinkoKim speelde een veerkrachtige, wijze heldin die haar jaren voorbij is en voortdurend wordt neergeslagen door een agressief patriarchale samenleving – in een rol die ze deelt met Academy Award-winnaar Youn Yuh-jung. Als In-seon zorgt Kim voor een veelzijdige wending die moeiteloos schakelt tussen snode slechterik en sympathiek slachtoffer. Choi, wiens cv al memorabele wendingen bevat Oké, Ons lichaam En Verlos ons van het kwaadheeft haar strepen ruimschoots verdiend als de feitelijke actieheld van de film, die Clarice Starling en Frank Serpico in gelijke mate bewijst in haar zoektocht naar de waarheid.

Titel: Een meisje met gesloten ogen
Festival: Busan (Koreaanse bioscoop vandaag)
Regisseur-scenarioschrijver: Chun Sun-jong