Media en Cultuur

Voedselverf kan angst, hyperactiviteit, stemmingswisselingen bij kinderen veroorzaken, waarschuwt artsen

Artsen in de VAE zijn Waarschuwing dat kleurstoffen voor voedsel Kan hyperactiviteit, stemmingswisselingen en prikkelbaarheid veroorzaken bij sommige kinderen en tieners.

De bezorgdheid heeft opnieuw aandacht gekregen na de Recente aankondiging Door het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid en Human Services en de US Food and Drug Administration (FDA) over nieuwe plannen om alle synthetische kleurstoffen op basis van petroleum uit voedsel te versnellen.

Onderzoek geeft aan dat kleurstoffen kunnen bijdragen aan hyperactiviteit en stemmingskwesties bij jongeren. Als het regelmatig wordt geconsumeerd, kunnen geverfd voedsel zich ook angstiger en gespannen laten voelen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. Volg KT op WhatsApp -kanalen.

Dr. Fatma Mohamed Mahmoud Ibrahim, Specialist Pediatrics, Burjeel Medical Center, Al Shamkha, zei: “Studies zoals de Southampton -studie en beoordelingen van de European Food Safety Authority (EFSA) hebben deze bevindingen ernstig gevonden.

“In de VAE zien we vergelijkbare patronen omdat kinderdiëten meer bewerkte voedingsmiddelen en snacks hebben met deze kleurstoffen. Een studie van de universiteit van de VAE heeft hier ook bezorgdheid over geuit, hoewel we nog steeds meer onderzoek nodig hebben om de volledige impact op de lange termijn op onze lokale bevolking te begrijpen.”

Synthetische kleurstoffen die gebruikelijk zijn bij kinderproducten

Medici legden uit dat synthetische kleurstoffen heel gebruikelijk zijn in de VAE, vooral bij producten die op kinderen zijn gericht, “zoals snoepjes, kleurrijke granen, sappen en bakkerijproducten. Veel producten gebruiken nog steeds kleurstoffen zoals tartrazine (E102), zonsonderganggul (E110) en Allura Red (E129),” voegde Ibrah.

Met name in een sociale media -post eerder dit jaar benadrukte het ministerie van Klimaatverandering en Milieu -VAE (MOCCEUAE) voortdurende updates voor technische normen om de gezondheid van de consument te beschermen. Ze verklaarden dat voorschriften voor de VAE Veilig vaststellen Limieten voor additieven voor kleurstoffen op basis van risicobeoordelingen en wereldwijde normen.

Geïmporteerd voedsel ondergaat ook strikte inspecties en testen met lokale autoriteiten om de veiligheid te waarborgen.

Patronen van voedselconsumptie verslechteren

Dr. Mamata Bothra, specialist kindergeneeskunde en neonatoloog, International Modern Hospital Dubai, zei: “Voedselverf kan zeker tekenen van hyperactiviteit verergeren en sommige kinderen ook meer geagiteerd maken.”

Gezondheidszorgexperts hebben benadrukt dat studies associaties hebben aangetoond tussen blootstelling aan synthetische kleurstoffen en de verergering van de symptomen van Aandachtstekort/hyperactiviteitsstoornis (ADHD).

“Ik heb de afgelopen jaren in deze gevallen een toename gezien en blootstelling aan kleurstoffen in de vroege jaren wordt ook gezien als een toename van deze symptomen. Kinderen die percentage voedsel consumeren met kunstmatige kleurstoffen is drie tot vier keer meer dan gezien in de late jaren 90 en vroege jaren van 2000. Deze effecten kunnen een lange tijd implicaties hebben in termen van gedrag. Verenigde Gedrag. Verenigde Gedrag. Verenigde Gedrag. slaapstoornissen worden gezien bij kinderen die een hoog percentage van deze voedingsmiddelen consumeren.

“Over het algemeen is het gebruik van synthetische kleurstoffen toegenomen. De beschikbaarheid van verpakt voedsel, consumptie van beluchte gekleurde dranken, fastfood, snoepjes, enz. Worden allemaal stijgen,” voegde Bothra toe.

Dr. Fatma Mohamed Mahmoud Ibrahim, Specialist Pediatrics, Burjeel Medical Center, Al Shamkha, zei: “Hoewel specifieke gegevens van de VAE-brede over dit onderwerp nog steeds in opkomst zijn, maakt de hoge beschikbaarheid van verwerkte voedingsmiddelen in onze markten deze bezorgdheid zeer relevant.”

Artsen wezen er echter meestal op, de effecten zijn op korte termijn. Symptomen zoals rusteloosheid, stemmingswisselingen en slechte concentratie gebeuren vaak binnen een paar uur na het eten van voedsel met kleurstoffen. Als kinderen dit voedsel echter regelmatig blijven eten, kan dit na verloop van tijd oplopen en hun langdurige gedrag en leerproblemen beïnvloeden.

“Ouders spelen een cruciale rol … ze moeten zorgvuldig controleren van voedseletiketten, kiezen voor natuurlijke kleuralternatieven en de algehele consumptie van sterk bewerkte voedingsmiddelen verminderen. Het creëren van een gezonder, kleurstofvrij dieet kan het gedrag, het leervermogen en het algemeen welzijn van een kind aanzienlijk verbeteren,” voegde Ibrahim toe.

Related Articles

Back to top button