Wereldwijd onderzoek toont verband tussen rood en bewerkt vlees en diabetes type 2

Meld je aan voor CNN’s Eat, But Better: Mediterranean Style. Onze gids in acht delen laat je een heerlijke, door experts ondersteunde eetstijl zien die je gezondheid voor altijd zal verbeteren.
CNN
—
Bezorgd over uw risico op diabetes type 2? Dan moet u misschien eens kijken naar de soorten vlees die u eet, volgens een nieuw onderzoek.
Regelmatig rood en bewerkt vlees eten, hangt samen met een hoger risico op diabetes type 2, zo blijkt uit een analyse van gegevens uit 31 onderzoekscohorten die dinsdag is gepubliceerd in het tijdschrift The Lancet Diabetes & Endocrinology.
Het onderzoek is tot nu toe het meest uitgebreide dat het verband tussen bewerkt vlees en onverwerkt vlees aantoont. rood vlees met diabetes type 2aldus hoofdonderzoeker Dr. Nita Forouhi, hoogleraar volksgezondheid en voeding aan de Universiteit van Cambridge in het Verenigd Koninkrijk, in een e-mail.
Type 2-diabetes, een chronische aandoening die optreedt wanneer uw bloedsuikerspiegel regelmatig te hoog is, is de meest voorkomende vorm van diabetes, volgens het National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Als type 2-diabetes niet wordt behandeld, kan dit leiden tot problemen zoals hartziekten, beroertes en nierziekten.
Er zijn meer vragen over vlees die gesteld moeten worden, zoals het risico van gevogelte en de mogelijke effecten van verschillende kookmethoden, zei Dr. Hilda Mulrooney, lector in voeding en gezondheid aan de London Metropolitan University, in een persbericht. Ze was niet betrokken bij de studie.
Maar het nieuwe onderzoek komt wel overeen met de huidige voedingsrichtlijnen die aanbevelen om de vleesconsumptie te verminderen, aldus Mulrooney.
Het onderzoek was observationeel, dus de onderzoekers konden niet concluderen dat de consumptie van vlees de directe oorzaak was van de diabetes, aldus Mulrooney.
Maar het verband was sterk, zei Forouhi, en merkte op dat “deze bevindingen consistent waren tussen populaties in verschillende wereldregio’s en landen.”
Onderzoekers analyseerden gegevens van bijna 2 miljoen mensen in 20 landen. Het team hield ook rekening met factoren zoals “voedingskwaliteit, fysieke activiteit, roken, alcoholconsumptie, energie-inname en body mass index die de resultaten kunnen beïnvloeden en die anders de relatie tussen vlees en diabetes type 2 kunnen overdrijven of maskeren”, voegde Forouhi toe.
De gegevens lieten onderzoekers echter niet toe om rekening te houden met andere zaken die kunnen bijdragen aan diabetes type 2, waaronder familiegeschiedenis, insulineresistentie en middelomtrek, aldus Dr. Duane Mellor, diëtist en woordvoerder van de British Dietetic Association en honorair academisch fellow aan de Aston University in het Verenigd Koninkrijk. Hij was niet betrokken bij het onderzoek.

Deze factoren hangen sterker samen met het risico op het ontwikkelen van diabetes dan de factoren waar de onderzoekers rekening mee konden houden, voegde hij toe in een persbericht.
“Het is mogelijk dat het verhoogde risico dat samenhangt met de inname van bewerkt en rood vlees het gevolg is van deze andere verstorende factoren”, aldus Mellor.
Zelfs met deze beperkingen pleiten de bewijzen in het nieuwe onderzoek en de huidige voedingsadviezen sterk voor het verminderen van de vleesconsumptie, aldus Mulrooney.
“De vleesconsumptie overschrijdt over het algemeen de voedingsrichtlijnen”, zei ze. “De huidige voedingsrichtlijnen raden ook aan om rood en bewerkt vlees te vervangen door vlees zoals gevogelte, naast het verminderen van de algehele vleesconsumptie met alternatieven zoals erwten, bonen, linzen en tofu.”
Hoewel er nog geen duidelijk onderzoek is gedaan naar de vraag of er een verband is tussen de consumptie van gevogelte en het risico op diabetes type 2, toont een recent onderzoek aan dat het vervangen van rood vlees en bewerkt vlees door gevogelte wel degelijk leidt tot een lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2, aldus Mulrooney.
“Het is algemeen bekend dat het beschikbare bewerkte vlees, zoals ham, worst, spek, hotdogs, salami of pepperoni, over het algemeen sterk bewerkt is en chemische toevoegingen bevat. Bovendien bevat het veel zout, waardoor het ongezond is voor een breed scala aan gezondheidsproblemen”, aldus Forouhi.
Er zijn veel manieren om te minderen, waaronder ‘minder vaak dit soort vlees eten, kleinere porties nemen of het vervangen door alternatieve voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten’, voegde ze toe.
En naast het streven naar een dieet met veel groenten, fruit, noten en bonen, moeten mensen die bezorgd zijn over diabetes ervoor zorgen dat: regelmatige lichaamsbewegingzei Mellor.



